Oude logo McDonald's (bron: http://imgkid.com/mcdonalds-tattoo.shtml) |
De vrolijke
clown op het bankje of de zwaaiende man in het restaurant, wie kent hem niet?
Het is Ronald McDonald, de grote kindervriend. In bijna elk restaurant is hij
wel te vinden. Ronald is in 1963 in het leven geroepen als een soort mascotte
voor de McDonald’s restaurants. Het was een
promotiemiddel in de vorm van een
vrolijke clown. Tegenwoordig is Ronald McDonald het gezicht van McDonald’s en het
Ronald McDonald’s kinderfonds.
McDonald’s is
een fastfoodketen, per dag hebben ze zo’n 68 miljoen bestellingen, in zo’n
35.000 vestigingen verdeeld over 119 landen. Bij de McDonald’s werken grofweg
1,8 miljoen mensen. Volgens mij geeft dit wel aan dat McDonald’s een enorm
bedrijf is. Omdat McDonald’s een fastfoodketen is zal het niet snel gezien
worden als persoonlijk en vriendelijk. Het beeld is meer: slechte service, lage
kwaliteit en ingesteld op snelheid.
Door Ronald
McDonald wordt de McDonald’s veel kindvriendelijker, de clown is een teken dat
de McDonald’s er voor de kinderen is. Door het kinderfonds krijgt de McDonalds
een ander beeld, eentje met een veel grotere betrokkenheid met de maatschappij.
Het gaat dan niet meer om de snelheid en de prijs maar om de kinderen en
plezier.
Doordat
Ronald McDonald een naam en een doel (zieke kinderen/ kinderen vermaken) heeft,
vind ik dat hij wel degelijk een echte identiteit heeft en deze doorgeeft aan
McDonald’s. Het is natuurlijk wel nog persoonlijk hoe je de McDonald’s ziet,
zie je de fastfoodketen of zie je de vreugde die kinderen krijgen.
Ronald McDonald (Bron:http://hd4desktop.com/14375-ronald-mcdonald-hd-wallpaper/ ) |
Ik denk dat
McDonald’s heeft gekozen voor Ronald McDonald omdat clowns er zijn om kinderen
op te vrolijken. McDonald’s is er vooral voor de kinderen, deze worden
aangesproken door de kindermenu’s, de speeltoestellen en de vrijheid bij
McDonald’s. Als je dan een mascotte kiest moet deze hier op aan sluiten, door
het verband met het Ronald McDonald’s kinderfonds laat McDonald’s naar mijn
mening zien dat ze ook echt om de kinderen geven. Er zijn ook Ronald McDonald shows,
deze hebben een boodschap zoals ‘zwerfafval, mooi niet’, veiligheid of beweging.
Hiermee denk ik dat McDonald’s van het imago van ‘fastfoodketen die alleen aan
geld en snelheid denkt’ af probeert te komen. Zo laten ze zien dat ze sociaal
betrokken zijn met de maatschappij.
De volgende
bronnen zijn geen artikelen of dergelijke, er is niet bekend wanneer en door we
ze zijn geschreven. Al deze pagina’s zijn bezocht op 14-03-2015.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten