zondag 22 maart 2015

Hoe wordt nieuws gemaakt?

Er vindt een gebeurtenis plaats, iemand is getuigen en brengt het in de wereld. Dit in de wereld brengen kan op verschillende manieren, dan doel ik niet alleen op de krant, de radio, de tv of een ander medium. Het verhaal kan verdraaid worden of maar deels verteld worden. Hierdoor wordt er een ander beeld gegeven wat positief kan werken voor bepaalde partijen. Als je de informatie beïnvloedt die naar buiten komt kan je het publiek naar je hand zetten.

Het is nu al een tijdje geleden en bijna niemand heeft het er meer over, maar een paar maanden geleden was er een enorme Ebola-uitbraak in Afrika. De media heeft feiten gegeven over Ebola zoals: wat Ebola was, wat de symptomen waren, hoeveel mensen er overleden, maar vooral hoeveel Westerse mensen geïnfecteerd waren en wat het gevaar was voor de Westerse landen.

Er werd ook vrij weinig gemeld over een medicijn of een vaccinatie, de behandeling van Ebola kwam pas boven tafel toen er Westerse mensen geïnfecteerd werden. De duizenden overleden mensen uit Afrika kwamen wel in het nieuws maar zodra er een Westers iemand was overleden barstten de media los, terwijl er geen risico was op een uitbraak in Nederland, dit had de media meerdere malen duidelijk gemaakt.

Zoals ik het zag kwamen er steeds grootse nieuwsberichten als Westerse mensen geïnfecteerd waren of als ze terug kwamen naar hun land. Op de achtergrond werd er verteld dat Nederland geen gevaar liep en ergens tussendoor werden het aantal doden in Afrika vermeld.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/
buitenland/
spaanse
-hond-mogelijk-afgemaakt-vanwege-ebola
Wat mij ook lastigvalt is dat er een enorme ophef was over de hond die vermoord moest worden omdat hij mogelijk geïnfecteerd was Ebola. Ik vind dit nieuws het gewoon niet waard om in de media te verschijnen terwijl er duizenden doden vallen. Ik weet meer over het leven van die hond dan van de ruim 40 duizend besmette mensen en 10 duizend doden. Ik vind dit zo’n raar contrast, hoe kan een hond groter nieuws zijn dan vele mensenlevens?

http://www.starnieuws.com/index.php/welcome/index/nieuwsitem/25558















Ik kan er niet bij met mijn hoofd hoe een redactie tijd en aandacht kan geven aan andere dingen terwijl er duizenden mensen in levensgevaar zijn. Al met al vind ik het respectloos hoe weinig aandacht er door de media is besteed aan alle onschuldige mensen in West –Afrika, die aan hun noodlot waren overgelaten.

Bronnen
Redactie van nu.nl (2015) WHO hield Ebola epidemie twee maanden stil, geraadpleegd op 22-3-15 van http://www.nu.nl/buitenland/4014993/who-hield-ebola-epidemie-twee-maanden-stil.html

ANP (2014) Ebola-verpleegster wil 15 ton dode hond, geraadpleegd op 22-3-15 http://www.nu.nl/ebola/3925205/ebola-verpleegster-wil-15-ton-dode-hond.html


Geen opmerkingen:

Een reactie posten